Sociologi den.17.03.2016
Goffman og stigmatisering
Primær stigmatisering: Det rammer personen selv og er ledasaget
af negative følelser af skyld og skam
Sekundær
stigmatisering: De pårørende oplever det på sidelinjen og kan føle
skyld,byrder oplevelsen af at være utilstrækkelig(forælder til et mobbet barn)
Hvordan definerer mennesker situationer, personer,
processer og begivenheder som afvigende og problematiske?
Tilblivelse: Man
får øje på det fx mand med ble fetich i tv(Der sker en konkret handling)
Påføring: Man
adskiller sig fra manden på tv fordi det er ikke noget man synes er normalt
Afvigelsen: Stopper
den stigmatiserede processen eller vælger han at afvige ved at gå med til at
acceptere det.
Becker:
Becker har en 4. leds model om afvigerkarriere:
- (starter som) Normal
- Foretager sig en
handling – iagttages og betragtes som afvigende af andre
(fx begynder at drikke)
- Påtegnelse og accept
af rollen (Accept af at være alkoholiker)
- Optagelse i subkultur (Alkoholikeren
bliver accepteret af andre alkoholikere)
Man kan normalisereres igen hvis man går omvendt igennem
faserne
Sygeplejersken har mulighed for at komme ind med sine
redskaber imellem de 4-led i begge retninger, og hjælpe mennesket med at bevæge sig i en ønsket retning.
Miskrediteringsproces
Den diskrediterede:
Handicappet er umiddelbart synligt. (fedmen) Der
sker en spænding i mødet med andre (F.eks kassedamen og Gurli). Den diskrediterede føler/ved hvordan andre
vil reagere. Den diskrediterede holder
øje med de andre og kan begynde at holde sig væk for at undgå disse
situationer. Fx fede personer i tøjbutik
Det potentielt
diskrediterede:
Her er skaden ikke sket man prøver at kontrollere de
informationer man vidergiver.
(F.eks Gurli der får datteren til at handle ind for sig, for at undgå at blive diskrediteret)
Håndteringsmuligheder
- Personen lærer ”at passere”:
Den diskrediterede eller potentielt diskrediterede forsøger at opnå accept
for eller måske ligefrem blive optaget i de normales fælleskab. (F.eks med en benprotese, så tingene ser "normale" ud).
·
De der
forsøger ”at passere” risikerer:
- En vedvarende angst
- En følelse af splittelse
mellem to identiteter
- En særlig opmærksomhed på
situationer, som andre ikke behøver
Krænkende handlinger:
- Rolleberøvelse
– role dispossession –
når individet berøves muligheden for selv at vælge og planlægge oplevelser
- Trimning eller omprogrammering –
bestemte procedurer under en indlæggelse, der transformere patienten ind til et
objekt
- Berøvelse
af identitetsudstyr - Identity kit – når
personlige ejendele fratages personen eller nægtet anvendelse under en
indlæggelse f.eks. sæbe, nål/tråd mv.
- Tvungen
indtagelse af ydmygende bevægelser og attituder. Fx gynækologisk lejring.
- Bevægelser
og handlinger, der virker krænkende på en selv og som der er krav om at man
udfører under en indlæggelse.
- når
patienter ikke kan holde krop, handlinger, tanker og genstande fri for
kontakten med fremmede – f.eks. retten til at holde personlige oplysninger for
sig selv.
- man
kan ikke selv planlægge handlinger i sit livsforløb mere – og der er skrappe
krav til ensartet adfærd ellers bliver man konstant udsat for sanktionerende
indblanding indefra.
Tilpasnings strategier:
- Situationel tilbagetrækning: Gennem
dagdrømmeri og fantasier tænker sig bort fra institutionslivet. Når man bliver
krænket har man ofte brug for at komme væk fra situationen.
- Fastsætte en uoverskridelig
grænse :Overskrides grænsen vil man hævne sig eller nægte at adlyde
- Kolonisering :Total
assimilation til institutionslivets logik og glemmer ”det virkelige liv”
udenfor. Gør nogle ting som de aldrig vil gøre udenfor hospitalets vægge. Fx gå
rundt i bar røv.
- Omvendelse :Overtagelse af
de ansattes syn på sig selv og opfører sig som ”den perfekte patient”.
Sekundære tilpasningsformer:
- At klare sig med det, man har
- Hverdagens fiduser(hvor man
prøver at holde fast i hverdagen)
- Private gemmesteder(Hvor man
prøver at beholde fx sine egen underbukser ved operation)
Gruppeopgave fra PP:
- Hvilke
processer og begreber er centrale til at beskrive stigmatisering?
- Hvem
bestemmer, hvad der er normalt/afvigende?
- Hvilke
følelsesmæssige reaktioner er knyttet til oplevelsen af at være normal/afviger?
- Hvilke
eksempler findes evt. i jeres case på processer forbundet med stigmatisering?
- Set
fra patientens perspektiv
- Sygeplejerskens
perspektiv
Gurli er overvægtig og føler at
hun bliver stigmatiseret på grund af sin vægt og fordi at hun er crus amputeret.
Hun kan mærke at folk kigger på hende med ”elevatorblikket”. Når Gurli ryger, får hun ofte et hosteanfald
og det får hende til at mærke at hun bliver kigget på med et skævt øje. Gurli oplever stigmatisering på mange måder og
kan godt erkende at hun er diskvalificeret af samfundet.
Hun føler sig miskredideret i det at hendes handicap
er synlig og svær at skjule. Hun kan tydelig mærke
spænding i mødet med andre og føler at hun ved hvordan andre vil reagere på
hendes udseende. Hun er derfor blevet særlig opmærksom på situationer hvor der
er mange mennesker f.eks. i butikker og sociale sammenkomster og udsætter sig
helst ikke for disse situationer.
Når sygeplejersken møder Gurli omkring hendes
amputations forløb, bliver hun ked af at det skulle komme til det her, fordi
hun havde vejledt Gurli omkring håndteringen af sin diabetes og havde håbet at
hun ville følge disse råd. Sygeplejersken stigmatiserer hende når hun tænker at
Gurli ikke vil følge plejepersonalets råd og nu må hun undvære sit ben.
Skrevet af Iris d.17/03/16
(fx begynder at drikke)
Handicappet er umiddelbart synligt. (fedmen) Der sker en spænding i mødet med andre (F.eks kassedamen og Gurli). Den diskrediterede føler/ved hvordan andre vil reagere. Den diskrediterede holder øje med de andre og kan begynde at holde sig væk for at undgå disse situationer. Fx fede personer i tøjbutik
Her er skaden ikke sket man prøver at kontrollere de informationer man vidergiver.
(F.eks Gurli der får datteren til at handle ind for sig, for at undgå at blive diskrediteret)
Krænkende handlinger:
- Situationel tilbagetrækning: Gennem dagdrømmeri og fantasier tænker sig bort fra institutionslivet. Når man bliver krænket har man ofte brug for at komme væk fra situationen.
- Fastsætte en uoverskridelig grænse :Overskrides grænsen vil man hævne sig eller nægte at adlyde
- Kolonisering :Total assimilation til institutionslivets logik og glemmer ”det virkelige liv” udenfor. Gør nogle ting som de aldrig vil gøre udenfor hospitalets vægge. Fx gå rundt i bar røv.
- Omvendelse :Overtagelse af de ansattes syn på sig selv og opfører sig som ”den perfekte patient”.
- At klare sig med det, man har
- Hverdagens fiduser(hvor man prøver at holde fast i hverdagen)
- Private gemmesteder(Hvor man prøver at beholde fx sine egen underbukser ved operation)
Gruppeopgave fra PP:
- Hvilke processer og begreber er centrale til at beskrive stigmatisering?
- Hvem bestemmer, hvad der er normalt/afvigende?
- Hvilke følelsesmæssige reaktioner er knyttet til oplevelsen af at være normal/afviger?
- Hvilke eksempler findes evt. i jeres case på processer forbundet med stigmatisering?
- Set fra patientens perspektiv
- Sygeplejerskens perspektiv
Gurli er overvægtig og føler at
hun bliver stigmatiseret på grund af sin vægt og fordi at hun er crus amputeret.
Hun kan mærke at folk kigger på hende med ”elevatorblikket”. Når Gurli ryger, får hun ofte et hosteanfald
og det får hende til at mærke at hun bliver kigget på med et skævt øje. Gurli oplever stigmatisering på mange måder og
kan godt erkende at hun er diskvalificeret af samfundet.
Hun føler sig miskredideret i det at hendes handicap
er synlig og svær at skjule. Hun kan tydelig mærke
spænding i mødet med andre og føler at hun ved hvordan andre vil reagere på
hendes udseende. Hun er derfor blevet særlig opmærksom på situationer hvor der
er mange mennesker f.eks. i butikker og sociale sammenkomster og udsætter sig
helst ikke for disse situationer.
Når sygeplejersken møder Gurli omkring hendes
amputations forløb, bliver hun ked af at det skulle komme til det her, fordi
hun havde vejledt Gurli omkring håndteringen af sin diabetes og havde håbet at
hun ville følge disse råd. Sygeplejersken stigmatiserer hende når hun tænker at
Gurli ikke vil følge plejepersonalets råd og nu må hun undvære sit ben.
Organisation
og ledelse
Hvorfor vil man have en sammenhængene
patientforløb?
- Accelerede
forløb giver; bedre økonomi (LEON) og mere tid til andre patienter.
- Kronisk
syge: forløbspakker (OAS),
- Stigende
levealder. (Flere patienter, mere ventetid)
Definitioner for patientforløb
Patient perspektivet:
”summen
af de aktiviteter, kontakter og hændelser i sundhedsvæsenet, som en patient
eller en defineret gruppe af patienter oplever i relation til den
sundhedsfaglige ydelse” (Sundhedsvæsenets kvalitetsbegreber og
definitioner, 2003).
Organisations perspektivet: (pakkeforløb)
Et pakkeforløb
er et patientforløb, hvor de enkelte begivenheder er lagt til rette med faste
krav til tidspunkter og indhold, og som i udgangspunktet følger et på forhånd
booket forløb. Pakkeforløbene omfatter hele forløbet fra begrundet mistanke om
kræftsygdom, gennem udredning, diagnose, behandling og efterbehandling.
Organisations perspektivet (patientforløb)
Organisatoriske
rammer, der kan understøtte et patientforløb. Det handler om den konkrete måde,
som et patientforløb er planlagt og organiseret, og om samarbejdsrelationer
mellem aktører.
Patientforløbet
forventes at være en lineær proces:
Kronologi
+ samarbejde mellem enheder og sektorer = sammenhæng
Tiltag for at få sammenhængende patientforløb:
´ Pakkeforløb, forløbsprogrammer for
kronikere, EPJ, kontaktpersonordningen.
´ Fokus på klar opgavefordeling,
samarbejde og koordination, adgang til og udveksling af information.
´ Arbejdet med tilrettelæggelsen af
patientforløb er organisatorisk forankret.
Baggrund for at få patientforløb:
´ Patienten i centrum i sundhedsvæsenet
´ Øget specialisering og
standardisering
´ Demografisk udfordring
´ Mindre pres på ressourcer
´ Sammenhængend forløb og overgange
´ Ny patientrolle: patienten skal
inddrages
Patient og borger – den nye rolle
´ Det moderne behandlingsforløb tager
udgangspunk i borgerens behov, evner og ønsker.
´ Den enkelte borger skal have
hovedrollen i eget sygdomsforløb og inddrages fra start til slut.
´ Borgerens skal behandles og plejes så
tæt på eget hjem som muligt og helst undgå at skulle på sygehuser.
´ Regeringen ønsker at den enkelte
forbliver mest muligt borger og bliver mindst muligt patient (SUM 2013)
Patientens oplevelser
Diagnoser
med ben:
”Der skal
være en helhed i tingene. Du er et helt menneske. Selvom de er søde og dygtige
på øjenafdelingen, så er man nogle kæmpestore øjne med ben på. Og på diabetes
afdelingen er man en bugspytkirtel, og på karkirurgisk afdeling et dunkende
kar, der komme gående ned af gangen. De ser det som de kan. De ser ikke det
hele menneske”.
Hvad siger
patienter om forløbet?
' Patienter beskriver ikke forløb som
en lineær rejse; fra de får stillet til diagnosen til i dag
' De beskriver forskellige episoder
' Udgangspunktet er eget liv
' Patienter har ikke indsigt i
organiseringen af væsenet
' Perspektiver er subjektivt, fysiske
og kontekstuelt
' Overgange er usynlige
Den kritiske episode
Den kritiske
episode handler ofte om oplevelsen af misforståelser, svigt og ”fejl”. Den
kritiske episode er et brud på sammenhæng og kendte problemer spiller vigtig
rolle i den kritiske episode.
Mestringstaktikker
´ Aflæse systemet
´ Indhente viden
´ Kontrollere og holde øje
´ Identificere nøglepersoner
Aaron
Antonovsky salutogenetisk teori
Et
teoretisk perspektiv inden for sundhedsforskning er salutogenese (saluto
= sundhed; genese = oprindelse). Teorien er udviklet af professor i medicinsk
sociologi Aaron Antonovsky, som interesserede sig for, hvad der gør og holder
mennesker robuste, sunde og raske. Der er tale om en bred og dynamisk
sundhedsopfattelse, hvori der indgår både fysiske, psykiske, sociale,
kulturelle og eksistentielle faktorer.
Hvad skaber sammenhæng for patienter?
´ Forventningsafstemning
´ Fremdrift
´ Relationel kontinuitet
´ Mulighed for at orientere sig
´ Samstemmende kommunikation
´ Opmærksomhed på flere diagnoser
´ At nogen tager ansvar når forløbet
går skvæt
´ Når der bygges bro mellem hverdagsliv
og kontakt med sundhedsvæsenet
Kobling
til Gurli
Da Gurli bliver diagnosticeret med DM 2, bliver hun inddraget
i hendes eget patientforløb, da hun skal holde øje med sit blodsukker og
fodsår. Hun modtager vejledning, og undervisning omkring dette.
Hun bliver også inddraget i forhold til kostvaner som hun selv skal administrere.
Desuden har hun fået tilbudt rygestop kursus, alt dette er tiltag for at forebygge og
fremme Gurlis sundhed, og sundhedspersonalet sørger for hele vejen igennem, at
hun er hovedpersonen i hendes forløb.
Gurli føler ikke at sundhedspersonalet informere hende nok,
da hun synes at sygeplejerske har for travlt og ikke har tid til at snakke med hende.
Derved har hun ikke en oplevelse af sammenhæng.
Den 16.03.16
Skrvet af Mette
- Accelerede forløb giver; bedre økonomi (LEON) og mere tid til andre patienter.
- Kronisk syge: forløbspakker (OAS),
- Stigende levealder. (Flere patienter, mere ventetid)
Kobling til Gurli
Hun bliver også inddraget i forhold til kostvaner som hun selv skal administrere. Desuden har hun fået tilbudt rygestop kursus, alt dette er tiltag for at forebygge og fremme Gurlis sundhed, og sundhedspersonalet sørger for hele vejen igennem, at hun er hovedpersonen i hendes forløb.
Folkesundhed
Rigtige mænd:
Ronkedor- fænomenet kalder Simon Sjørup Simonsen
mandeadfærden, hvor syge mænd opfører sig som gamle han elefanter, som trækker
sig væk fra flokken og går afsides. Mænd vil ikke udstille deres svaghed og
slet ikke snakke om den, og dette understreger Simon at de skal have lov til.
Vi har i gruppen diskuteret lidt om hvorvidt Gurli i dette
tilfælde opfører sig, som en mand vil gøre i samme situation. Hun har ikke lyst til at snakke om sin sygdom eller følelser og vil egentligt gerne bare passe sig selv. Vi har i
samme situation diskuteret ”stop før 5” alkohol reklamen med Thomas Bo Larsen,
hvor Thomas tænker meget over ikke, at være dømmende eller negativ over for sin
kammerat, når han fortæller ham, at han skal skære lidt ned på alkoholen.
Dette
er den samme måde, som Gurli skal håndteres på. Kvinder plejer at være gode til
at få konkrete beskeder at vide og derefter tage dem til sig og gøre noget ved
det. I Gurlis tilfælde, skal hun behandles lidt alla en mand og der skal passes
meget på, at man ikke skubber og presser hende for hård.
d. 14.03.2016
Skrevet af Anne Mette Friis Vestbjerg
Jura
Jura 11/3-2016 Tema 2 - skrevet af Elisabeth Therkelsen
Menneskerettigheder – blev indført efter 2.
Verdenskrig.
Helsinki-konventionen – alle
mennesker har ret til at bestemme over deres eget liv.
Sundhedslovens paragraf 15 - 21, om information, samtykke og medinddragelse:
Information: Patienten har ret til at få information om sin helbredstilstand og om behandlingsmuligheder, herunder risiko for komplikationer og bivirkinger.
Samtykke: Patienten kan altid tilbagekalde sit samtykke. Samtykke kan være skriftligt, mundtligt eller stiltiende. Hvis patienten varigt mangler evnen til at give informeret samtykke er det den nærmeste pårørende. Hvis ingen pårørende der er kan sundhedspersonen træde til. Skønner sundhedspersonen at den pårørendes valg vil skade patienten, kan sundhedspersonalet træde ind. Ved akutte situationer hvor der skal ske øjeblikkelig livredende behandling går sundhedspersonalet ind og udføre dette, hvor pårørende først får besked efter.
Medinddragelse: patienterne har ret til at få information, men kan også takke helt nej. Informationen skal gives løbende og være forståelig + den skal gives hensynsfuldt og være tilpasset patientens forudsætninger (alder, modenhed og erfaring).
Sundhedslovens kapitel 6, selvbestemmelse i særlige tilfælde, paragraf 22 - 27:
Selvbestemmelse: nogle patienter går i sultestrejke. I gamle dage
måtte man gerne ligge en sonde, men ikke mere. Fx Jehovas vidner - En patient
kan også afvise at få en blod transfusion. Her kan patienten dog nogle uger før
få tappet sit eget blod og bruge det.
En terminal patient kan afvise
behandling, som kan udskyde dødens indtræden. Sundhedspersonen kan, såfremt
patienten ikke kan udøve sin selvbestemmelsesret, undlade at påbegynde eller
fortsætte den livsforlægende behandling.
Der anvendes også paragraffer fra sundhedslovens kapitel 5.
Serviceloven paragraf 83 og 84:
Der anvendes også paragraffer fra sundhedslovens kapitel 5.
Serviceloven paragraf 83 og 84:
Kommunen skal tilbyde
personlighed hjælp og pleje og hjælp/støtte til nødvendige praktiske opgaver i
hjemmet. Madservice er også et fast tilbud.
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde afløsning eller aflastning til ægtefælle, forældre eller andre nære pårørende, der passer en person med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne.
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde afløsning eller aflastning til ægtefælle, forældre eller andre nære pårørende, der passer en person med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne.
Paragraf 124: Magtanvendelse:
Magtanvendelse skal altid helst undgås og må
aldrig erstatte omsorg, pleje og socialpædagogisk bistand. Man skal altid
overveje om det er rimeligt i fht. opgaven som skal udføres og alt skal
dokumenteres. Registrering skal ske straks og lige efter hændelsen.
Legalitetsprincippet: En betegnelse for, at forvaltningen skal være lovmæssig. Dvs. at forvaltningens beslutninger skal have hjemmel i lovgivningen.
Mindste-middel-princippet: Al brug af tvang skal nedprioriteres og gjort alt muligt for at opnå patientens frivillige medvirken.Tvangsindlæggelse må kun finde sted såfremt patienten er sindssyg eller befinder sig i en tilstand, der ligestilles hermed.
Tvangsfikserings midler:
bælte, hånd og fodremme samt handsker. Må kun finde sted, hvis de er til fare
for dem selv, andre eller hærværk. Sygeplejersken kan på egen hånd beslutte at
fikserer patienten, hvis lægen ikke er at træffe og/eller patienten er til fare
for andre. Patienten skal have fast vagt på ved fiksering.
Sociologi
Sociologi 11/3-2016 Tema 2 - Elisabeth Therkelsen
Emne: Magt, modmagt og afmagt. Konflikt
på tværs af roller/relation
Identitet som social konstruktion
Den identitet som vi holder frem
mod andre. Den enkelte kan/vil noget særligt.
Me and I. Forskellen på den sociale
og personlige identitet:
- I – tanker jeg har om mig selv - sådan er jeg. Kan ændres når man har store ulykker/glæder i sit liv. Oplevelser
- ME – andre tilskriver dig en identitet – noget der kan påvirkes og ændres
- Under sygdom – I - jeg oplever mig selv anderledes. ME - Andre ser sygdommen før personen.
Goffmans teatermetafor - frontstage/backstage:
- Frontstage – der hvor man møder nye mennesker.
- Backstage – alene og øve sig til frontstage.
De små samfund er nedbrudt og man
har mulighed for flere livsstile.
Unge identificerer sig fuldstændig med nye livsstile. (Me & I).
Unge identificerer sig fuldstændig med nye livsstile. (Me & I).
- Man skal selv styre og ikke lade omgivelserne styre.
- Fx alkoholikere – vi stempler/ser dem som alkoholikere. Selvom alkoholikeren står frem og siger: Jeg er alkoholiker, men er tørlagt. Vi ser måske stadig personen som alkoholikeren, han engang var.
Social rolleteori
Den sociale identitet opbygges af
mange delelementer. Vi forventer noget af f.eks vores undervisere, som gør noget.
Normer og forventninger er bygget tæt sammen – for at få orden i kaos har vi brug for normer.
Her kategorisere vi folk på forskellige måder:
Her kategorisere vi folk på forskellige måder:
- Rolle: Vi som sygeplejersker har en høj grad af troværdighed og dette bliver vi automatisk tilskrevet. Vi har en rolle – noget vi må, bør og kan gøre. Vi har en rolle vi kan øve os på backstage. Kan man selv beslutte sig for at ændre sin sociale position – ja, man kan begynde at gå i en anden retning. Andre små ting, som måske ikke accepteres af omgivelserne. Alene er det svært – sammen er det nemmere. Vi kan uddanne os til magt og få en ny position.
Kobling til Gurli:
I vores case har vi skrevet: Gurli er en 70 årig kvinde som lider af dysreguleret type 2 diabetes, hun har desuden levet med KOL i nogle år. Hun er crus amputeret på venstre ben, og lider af svær dypsnø ved fysisk anstrengelse. I princippet skulle vi have skrevet, at Gurli/patienten fortæller. Da det ikke fremgår af casen om Gurli egentligt er meget tilfreds med at blive crus amputeret, da der måske var meget bøvl med foden/skinnebenet inden?
I vores case har vi skrevet: Gurli er en 70 årig kvinde som lider af dysreguleret type 2 diabetes, hun har desuden levet med KOL i nogle år. Hun er crus amputeret på venstre ben, og lider af svær dypsnø ved fysisk anstrengelse. I princippet skulle vi have skrevet, at Gurli/patienten fortæller. Da det ikke fremgår af casen om Gurli egentligt er meget tilfreds med at blive crus amputeret, da der måske var meget bøvl med foden/skinnebenet inden?
Kortlægning af menneskers sociale relationer/ netværk
Struktur: Opholde objektiviteten. Kommer ind
af døren --> Hvornår går de igen?
Funktion: hvilke sociale støtter
har personen, belastninger (er der samme belastning) (OAS), forankring (holder
fast/står fast i fht. relationer)
à
Støtte når en anden er syg
à
Main effekt – er den enkelte udsat. Hvad er
hoved effekten af denne belastning. Det er den enkelte der afgøre om de oplever
netværk og socialt som en belastning.
à
Buffer teorien – et værn. Den
følelsesmæssigebelastning. Netværk og sociale relationer virker som et
værn/ressource. Positivt.
Magt som tilstedeværende i alle relationer på mikro-makroniveau
Webers: Normer bliver givet videre
til andre/påtvunget. Fx Hitler
Hernes: Hvad kan den enkelte aktør
gøre?
Panoptikon: magt kan ændre sig alt
efter perspektiv. Magten ændres fx hvis man sidder i fængsel og man sidder og
kigger på betjentene. Hvis betjentene går væk, kan de se fangen fra en anden
vinkel, hvor fangen ikke kan se betjentene mere og derfor ikke ved om han bliver overvåget.
Lægen giver en besked til
patienten om, at hun har brystkræft og at de ikke ved hvad der skal gøres eller hvor
meget det har spredt sig. Lægen kan tænke over, hvordan han bringer budskabet og
hvad kan han tilbyde af behandling. Patienten tænker, hvad skal der nu ske?
Hvor kommer jeg videre herfra? Hvad kan man handle med/gøre i situationen? =
magt.
Magten giver man til lægen, når man
kommer ind med sin sygdom. Patienten får flyttet magten over på sig selv, da
hun også skal vælge behandlingsmulighederne. Her kan lægen også have magten
tilbage, hvis han favorisere en behandlingsmulighed.
Magtstrategier
•
Usynliggørelse (af patienten)
•
Latterliggørelse (af patienten)
•
Tilbageholdelse af information (overfor
patienten)
•
Fordømmelse uanset hvad du gør (overfor
patienten)
•
Påføring af skyld og skam (på patienten)
Afmagt:
- Reduceret handlefrihed
- Mangler ressourcer, midler og muligheder
Ophævelse af afmagt
- Medier
- Kollektivisering og allianceopbygning
- Præmis- eller alternativformulering
- Tilbagetrækning
- At være konkret og forberedt
Kobling til Gurli
- fx Gurli, ser måske sig selv, I, som en livsnyder og er måske meget tilfreds med tilværelsen.
- Gurli og diabetes: Lægen har en viden omkring Gurlis diabetes og har derfor magten. Han har faglig viden. Gurli kunne have taget magten, plejet sin diabetes bedre og selv opnået viden samt forståelse omkring sin sygdom. I stedet føler hun afmagt, da lægen ikke involverer hende i beslutningsprocessen.
- Gurli og diabetes: Lægen har en viden omkring Gurlis diabetes og har derfor magten. Han har faglig viden. Gurli kunne have taget magten, plejet sin diabetes bedre og selv opnået viden samt forståelse omkring sin sygdom. I stedet føler hun afmagt, da lægen ikke involverer hende i beslutningsprocessen.
Beskriv - med støtte af trappen; forventning – norm – rolle – socialt system og forbind begreberne til casen
- Den sociale identitet opbygges af mange delelementer. Vi forventer noget af fx vores undervisere, som gør noget.
- Norm og forventning er bygget tæt sammen – orden i kaos har vi brug for normer. Her kategorisere vi folk på fx måder.
- Rolle: Vi har som sygeplejersker en høj grad af troværdighed og dette bliver vi automatisk tilskrevet. Vi har en rolle – noget vi må, bør og kan gøre. Kan man selv beslutte sig for at ændre sin sociale position – ja, man kan begynde at gå i en anden retning. Alene er det svært – sammen er det nemmere. Vi kan uddanne os til magt og få en ny position.
- I vores case har vi skrevet: ”Gurli er en 70 årig kvinde som lider af dysreguleret type 2 diabetes, hun har desuden levet med KOL i nogle år. Hun er crus amputeret på venstre ben, og lider af svær dypsnø ved fysisk anstrengelse”. I princippet skulle vi have skrevet, at Gurli/patienten fortæller. Da det ikke fremgår af casen om Gurli egentligt er meget tilfreds med at bliver crus amputeret, da der var måske meget bøvl med det inden?
- Gurli har en rolle som patient med KOL og diabetes. Her er en forventning til hende, som patient at hun fx vil følge anvisninger og behandlingsforløbet, da det er normen. Gurli har også en forventning til sundhedspersonerne om at de er fagligt dygtige og troværdige, da det er deres rolle og normen.
Kortlæg og beskriv netværket i jeres case; vurder herudfra om det har ændret sig grundet den beskrevne sygdom.
- Gurli har 3 børn og nogle gode veninder.
- Hun kommer ikke meget ud mere, men ser dem engang imellem.
Beskriv forskellige former for magt – afmagt - modmagt
- Giv eksempler fra casen, hvor der kan være magt- afmagt -modmagt tilstede set fra henholdsvis patient/sundhedspersonale synsvinkel.
- Sundhedspersonalet: skal give Gurli bad, og udøver derfor magt. De gik også ind og amputerede Gurlis ben, der havde lægen igen magten. Gurli ville i princippet have haft magten, men vælger at afgive denne, da hun ikke kan håndtere situationen b. la. pga. manglende viden.
- Patient: Gurli får anbefalet rygestop og kostændringer. Her tager hun dog magten.
- Afmagt: reduceret handlefrihed fx bad fx med tid og egenomsorg. Gurli kan modsætte sig magten og protestere.
Problemstilling tema 2. Hvilke sociologiske aspekter har indflydelse i forhold til den kroniske patient ?
Problemstilling tema 2. Hvilke sociologiske aspekter har indflydelse i forhold til den kroniske patient ?
Ingen kommentarer:
Send en kommentar