Tværprofessionelt
At samarbejde
5 grundforståelser af
samarbejde
·
Samarbejde
som en kollektiv enhed
·
Samarbejde
som et hold
·
Samarbejde
som et flexibelt team
·
Samarbejde
som en overlevering
·
Samarbejde
som er løst netværk(når man sidder på overordnede niveauer og drøfter nye
beh.former/medicin)
Læringsudbytte for modul 5
• At indgå i tværprofessionelt samarbejde med
respekt for og anerkendelse af egen professions ansvar og kompetence såvel som
øvrige sundhedsprofessioners ansvar og kompetence i forhold til en flerfaglig
opgaveløsning
• Beskrive retlige og etiske aspekter i
sundhedsvæsnet og forklare, hvilke rammer disse sætter for udøvelsen af egen
profession og et tværprofessionelt samarbejde
• Forklar, hvordan kommunikation og
informationsteknologi kan anvendes i forhold til sundhedsprofessionelles
arbejde med dokumentation og kvalitetssikring
• Søge, formidle og anvende praksis-,
udviklings- og forskningsbaseret viden om sundhedsfremmende, forebyggende,
diagnosticerende, behandlende og/eller rehabiliterende opgaver
• Beskrive klassiske samfundsvidenskabelige
forestillinger om viden og give eksempler på samfundsvidenskabens bidrag til
sygeplejeteorier og sygepleje praksis.
z
Skrevet af Iris
Sygeplejefag - Sundhedsfremme og Antonovsky
Den 04.04.16, Skrevet af Mette Vogt Thuesen
Sundhedsbegreber
Sundhed
som:
·
Fravær af
sygdom (Syge mennesker gøres raske. En dualistisk opfattelse)
·
Rigtig
sundhedsadfærd (Sundhed og sygdom er hinandens modsætninger. Adfærds anvisende)
·
Livskvalitet
(Sundhed er mere end udeblivelse af sygdom. Livskvalitet er den individuelle
opfattelse af forholdet mellem sundhed og sygdom)
·
Sundhed er
en ressource (sundhed er en tilstand af velvære, livskvalitet, fysiske,
Psykiske og sociale aspekter og er en ressource til det gode liv. Sundhed er en
kapacitet og evne til at mestre sit liv.)
·
WHO’S definition
(sundhed er en tilstand af fysisk, psykisk og social velvære, og ikke kun
fravær af sygdom)
Antonovsky og sundhedsfremme
Aaron Antonovsky er en Israelsk medicinsk sociolog
og stressforsker, som tager udgangspunkt i hvordan mennesket tackler eller mestrer
stressorer, fx sygdom, krise og krig. Hvordan vores tilgang til verden og vores
tro på egne evner til at tackle stressorer har betydning for vores helbred.
Antonovsky er kendt for teorien om oplevelsen af sammenhæng (OAS).
Hvad er sundhed
Den traditionelle, dikotomiske og
biomedicinske observation af at sygdom er lig med fravær af sundhed begrænser
netop mennesker i at udforske deres potentiale for sundhed.
I
følge Antonovsky er vi aldrig helt syge eller helt raske, men i bevægelse på et
kontinuum mellem to poler, som er sygdom og sundhed.
”Sygdom er, hvordan vi har det- sundhed
er, hvordan vi tager det”, Piet
Hein.
Følelsen af
sammenhæng (OAS)
Hvilke personlige egenskaber fremmer mental og fysisk
velbefindende.
Følelsen af sammenhæng (OAS) består af 3 ting:
- Forudsigelighed (forståelse): Vi forstår, hvad der sker omkring os.
Forudsigelighed skaber begribelighed – vi kan altså gennemskue og overskue
tilværelsen
- Håndterbarhed: (ressourcer): Vi
kan håndtere stressorer og krav. Belastningsbalance medvirker til
håndterbarhed, vi har de nødvendige ressourcer.
- Meningsfuldhed (involverethed): Vi
skal opleve mening i det vi skal gøre. Når vi engagerer os eller
delagtiggøres så giver det mening – vi bliver motiverede.
En stærk OAS er en livsorientering, hvor man oplever
livet som forståeligt, håndterbart og meningsfuldt. En stærk OAS er forbundet med personligt velvære
og særligt mental sundhed. Personer med en stærk OAS er bedre til at
håndtere sygdom end personer med en lav OAS. OAS udvikler sig gennem hele livet.
Skelnen mellem
helbred og sundhed- betyder det at når vi oplever sammenhæng så bliver vi ikke
syge?
Man må adskille sundhed og sygdom, da de hører til i hver sin
dimension. ”Sygdom er hvordan man har det – sundhed er hvordan man tager
det”.
Vi er vant til at knytte
sundhedsbegrebet til motion, kost mm., Antonovsky efterspørger at det knyttes
mere til den psykosociale sundhed fra humør- helbred.
Syg – Rask: Dikotomien,
drejer sig om helbredet og knytter sig til kroppen og biologien
(naturvidenskab/ forklaring). Sygdom: Hvad er dit problem? – hvor længe har du
haft det sådan?
Usund-
Sund: Dette hører til i det levede liv, er knyttet til glæden og
lysten til at leve og følelsen til at håndtere hverdagslivet (hermeneutik/
forståelse). Sundhed: Hvad er dine mål – hvilke ressourcer kan du bruge?
Flod
metaforen
Flod
metafor 1:
|
|
|
Flod
metafor 2:
|
|
|
|
Sundhedsbegrebet
Sundhedsbegrebet handler om mere end trivsel og livskvalitet
end om at være sygdomsfri. Dette er et relativt begreb, hvor man kan altid
blive sundere, men der er ikke noget slut mål. Sundhedsbegrebet er et dynamisk
begreb, vi kan altid blive sundere.
Ifølge Antonovsky er sundhed relativ i forhold til den
enkelte. For at folde sundhedsbegrebet ud, er viden om og forståelse for
mekanismerne bag sundhedsbegrebet, så må man ud og lave feltarbejde, undersøge
hvad tænker borgerne om sundhedsbegrebet.
Sundhedsfremme
Sundhedsfremme er en saltogenesisk proces der tager udgangspunkt
i den enkelte borger og der dannes kontekst. Sundhedsfremme omhandler også om at
arbejde med udvikling og forandring af det enkelte individs handlinger og
adfærd, så individet opnår handlekompetencer til at varetage egen sundhed. Sundhedsfremme
foregår implicit i hverdagslivet og eksplicit ved hjælp af undervisning.
Gruppearbejde
1)Hvad er
sundhedsfremme for jer? Diskurter.. Øge livskvaliteten hos borger, på trods af sygdom eller
fravær af samme. Handlinger der leder hen mod, fysisk, psykisk og social
velvære.
2) Beskriv
essensen og elementerne i Antovnovskys teori om oplevelsen af sammenhæng. Hvad
forstår Antonovsky ved sundhedsfremme? Begribelighed – vi forstår hvad der sker omkring os, vi kan dermed gennemskue
og overskue tilværelsen = forudsigelighed. Håndterbarhed – Vi kan håndtere
stressorer og krav. Belastningsbalancen medvirker til at håndtere situationen. Meningsfuldhed
– Vi skal opleve mening i det vi gør og muligvis vores sygdom. Når vi engagerer
os eller delagtiggøres finder vi mening i det vi gør. Vi bliver motiverede.
Sundhedsfremme ifølge antonovsky: Forhindre folk i at ”drukne”, og lærer dem at ”svømme”.
Sundhedsfremme ifølge antonovsky: Forhindre folk i at ”drukne”, og lærer dem at ”svømme”.
3) Hvordan
kan sygeplejersken arbejde forebyggende med borgeren/ patienten relateret til
jeres case? Vi kan forsøge at sundhedsfremme ved at finde ud af hvad
Gurlis kompentencer og vilje til at ville mobiliserer sig er, og arbejde hen
mod at hun bliver bedre til at mobiliserer sig, og får nogle handlingsmåder til
samme.
Den 11.04.2016 Skrevet af Line Ibsgaard
Sygepleje lektion 9-12
Sygeplejens historie:
Florence nightingale: Inspireret af de Barmhjertige Søstre i Frankrig og af diakonissehuset i KaiserswerthDen tradition som Florence Nightingale grundlagde har rod i både den katolske og den protestantiske sygeplejetradition
https://www.youtube.com/watch?v=o0FWqDlOYYs
Sygeplejens udvikling i DK:
SundhedsindformatikDen 11.04.2016 Skrevet af Line Ibsgaard
Sygepleje lektion 9-12
Sygeplejens historie:
- Den professionelle sygepleje startede for 150 år siden
- Sygeplejens historie er både en del at kvindernes
historie, sundhedsvæsnets, hospitalernes og velfærdssamfundets historie
- Sygepleje til syge mennesker har rod i: de aktive katolske klosterordener, de protestantiske diakonissehuse og den vestlige sygepleje
Florence nightingale: Inspireret af de Barmhjertige Søstre i Frankrig og af diakonissehuset i KaiserswerthDen tradition som Florence Nightingale grundlagde har rod i både den katolske og den protestantiske sygeplejetradition
https://www.youtube.com/watch?v=o0FWqDlOYYs
Sygeplejens udvikling i DK:
§Før 1800 tallet kun få hospitaler i DK, og dem der
var, blev anvendt til fattige og svage borgere. Det bedre borgerskab blev
behandlet i hjemmet
§Starten til den nye sygeplejerskeuddannelsen opstod på
Kommunehospitalet i København, da lægerne fik behov for kvalificeret assistance
§Længden af uddannelsen; 1 år. den var praktisk og det
var vigtigt at eleven blev disciplineret til hospitalslivet
Sygeplejens virksomhedsområde:
- At udføre sygepleje – at udføre konkret sygepleje hos en patient/klient
- Sundhedsfremmende og sundhedsbevarende sygeplejehandlinger
- Forebyggende, Rehabiliterende og Lindrende sygeplejehandlinger
- At formidle sygepleje – at formidle sin faglige viden til andre
- Koordinere pleje og behandlingsforløb samt lede og fordele arbejdet
- At lede sygepleje – at varetage den faglige ledelse af indholdet i ydelsen
- Vejlede og undervise patienter og pårende, studerende
- At udvikle sygepleje – at sætte sin egen og andres praksis i perspektiv
- Forny og
udvikle viden i taks med videnskabelige og samfundsmæssig udvikling
Er beskrevet i Bekendtgørelse om uddannelse til profession i sygepleje
Sygeplejerskens virksomhed retter sig mod borgere i alle aldre, hvis sundhed er truet og mod patienter med akut og kronisk somatisk og psykisk sygdom
Kernefagligheden i sygeplejen:
- Kernefagligheden fastlægges som resultat af faglige og
værdimæssige valg og må opfattes bredt som bestående af viden, færdighed og
holdning
- Viden kan beskrives som kendskab til begreber,
lovmæssigheder og sammenhænge samt evnen til at foretage analyser og
vurderinger
- Færdigheder omfatter at kunne gøre noget, hvad enten
dette er mentalt, motorisk eller kombinationer heraf
- Holdninger viser sig i måden den professionelle møder medmennesket på og afspejler fagets værdier og etiske retningslinjer
Den 04.04.16, Skrevet af Mette Vogt Thuesen
G-EPJ: Grundstruktur for Elektronisk
Patient Journal: EPJ er på tværs af sygehuse, regioner m.v. forskellig, men indeholder den samme grundstruktur.
Tværfaglig dokumentation – nye rutiner!
Mange mener at vi kigger i søjler, altså
vi kigger i vores egne dokumentationer og ikke hvad de andre faggrupper
dokumentere. Sygeplejersker er gode til at kigge i hvad lægerne dokumentere.
EPJ – Definitioner (Eksempler)
”En database med tilhørende programmer, som giver mulighed
for at lagre og genfinde kliniske patientdata på en struktureret måde ved hjælp
af et elektronisk medie. Den kan overføre og modtage data fra andre systemer og
give beslutningsstøtte, påmindelser, alarmer m.v. Den elektroniske
patientjournal støtter og dokumenterer patientbehandlingen.”
Kilde: Sundhedsministeriet.
Elektroniske Patientjournaler - hvorfor og hvordan, 1996
”En elektronisk patientjournal er et klinisk
informationssystem, der direkte understøtter daglig procesorienteret
undersøgelse, behandling og pleje af den enkelte patient.”
Kilde: Sundhedsministeriet.
National strategi for IT i sygehusvæsenet 2000-2002
Det gode
patientforløb
En periode i hvilken en patient har en eller flere kontakter
med et behandlingssted i sundhedsvæsenet med henblik på undersøgelse,
behandling og/eller pleje af samme helbredsproblem.
• Kvalitet
• Sammenhæng
og koordination
• Information
• Ingen
ventetid
Udvikling
af EPJ - Fra Plejeplaner til Problemorienterede planer
Overordnede
formål med Problemorienteret dokumentation:
•
Sammenhængende kvalitet og sikkerhed i de enkelte patientforløb ud fra de
12 behovsområder, med anvendelse af en ensartet sundhedsterminologi
•
En
proaktiv, handlingsorienteret og fremadrettet dokumentation for alle
faggrupper med udgangspunkt i klinisk praksis.
•
Sammenhæng
på regionalt plan mellem ”kliniske retningslinjer”, størst
mulig anvendelse af ”generiske problemorienterede planer”, mhp
optimerede arbejdsgange på tværs af matrikler og forløb.
•
Der
tænkes inddragelse af patienter som en grundholdning i al
problemorienteret dokumentation og ikke separate ”flueben” til ”patientinddragelse”.
Afrundingen af faget
Vigtigheden
for faget?
Vigtigheden
for faget er beregnet til at gøre alle aspekter af sundhedsvæsenet praksis mere
effektiv. Dette omfatter datalagring og brug af data, diagnose,
beslutningstagning og medicinske klassifikationer.
Implikationer
for jer som studerende?
Sundhedsinformatik
er for os studerende, for at få en større forståelse for teknologien og man
skal effektivisere vores elektroniske dokumentations systemer.
Rolle
i sundhedsvæsenet og samfundet og hvad det fordrer af sygeplejersken?
Sygeplejersken
skal kunne lede sygeplejen, være opdateret, vise omsorg, omhu og samvittighed.
Fra
modulbeskrivelsen: Hvordan kan kommunikation og informationsteknologi anvendes
ift. sundhedsprofessionelles arbejde med dokumentation og kvalitetssikring?
Det er en
kvalitetssikring at vi dokumentere, dokumentation kan hjælpe til at man ikke
fejlmedicinere og lave generelle fejl.
Kobling til Gurli:
Dokumentation
er blevet brugt når Gurli har været indlagt og når Gurli skal udskrives i EPJ.
De har brugt EPJ, til TOKS og operationer.
Gurli
skal føle sig mere sikker i med den nye teknologien ift. da man skrev i hånden,
da dokumentationen er mere sikker. Da sundhedspersonalet ikke bruge tid på at
lede efter patienternes journalers i forskellige steder på sygehuset, er det
blevet nemmere for sundhedspersonalet at finde Gurlis journal da den ligger på
serveren.
Sociologi
Sociologi 31/3 – 2016 skrevet af Elisabeth Therkelsen
Det kulturelle interview og hvordan vi kan spørge ind til helbred, sygdom
og behandling.
Fix-punkter:
Fix-punkter:
-
Patienten
kulturelle identitet: Hvor har patienten sit tilhørsforhold og graden af
tilknytning til hjemlandet. Her kigges også på sprogfærdigheder.
-
Patientens
forklaringsmodeller på sygdom: hvordan vurderer netop denne gruppe
alvorlighed og mening af symptomerne? Og hvilke ønsker/erfaringer har patienten
om/med traditionel/professionel behandling?
-
Patientens
sociale miljø og funktion: hvad er patientens aktuelle og tidligere
funktionsniveau og hvilke psykosociale belastninger har patienten haft? Hvilken
social og emotionel støtte har patienten (familien, religion og sociale
netværk)
-
Relationen
mellem patient og behandler: Er der sprogvanskeligheder? Er der kulturelle
og sociale forskelle der vanskeligøre forståelse? Er behandleren usikker på
hvad der er normalt for patienten (kulturelt)
-
Diagnose
og evt. kulturelle og dynamiske tolkninger: Er diagnosen ens i hele verden
og er man enige?
Det er netop disse fixpunkter, vi som sundhedspersonale,
skal være opmærksomme på i samtalen fx i samtalen med patienten:
-
Hvornår bliver øjenkontakten brudt? Det kan være
meget forskelligt fra kultur til kultur. Dog hørte vi dog i undervisningen, at det
er svært for patienten at forstå eller opfange meningen i samtalen, hvis fx
lægen kigger væk.
Disse fixpunkter skal
vi være særligt opmærksomme på når vi arbejder med 2. etnisk baggrund og der er
derfor udarbejdet et skema med en række spørgsmål, som skal stilles:
1. Hvad hedder dit problem?
- -Sukkersyge, KOL. Jeg har fået fjernet mit venstre ben efter at have fået koldbrand.
- -Sukkersyge, KOL. Jeg har fået fjernet mit venstre ben efter at have fået koldbrand.
2.
Hvad tror du er årsagen til problemet?
- De siger jeg er for fed, at jeg har en dårlig livsstil og så er det smøgerne.
- De siger jeg er for fed, at jeg har en dårlig livsstil og så er det smøgerne.
3.
Hvorfor tror du det opstod?
d -Fordi jeg ikke tænkte at det kunne gå så galt.
4. Hvad mener du sygdommen gør ved dig?
- -Jeg kan ikke bevæge mig som før og det er irriterende da det begrænser mig socialt.
d -Fordi jeg ikke tænkte at det kunne gå så galt.
4. Hvad mener du sygdommen gør ved dig?
- -Jeg kan ikke bevæge mig som før og det er irriterende da det begrænser mig socialt.
5.
Hvordan giver det sig til kende?
- Jeg kan ikke være sammen med mine venner på samme måde og bliver ked af det, måske lidt ensom.
- Jeg kan ikke være sammen med mine venner på samme måde og bliver ked af det, måske lidt ensom.
6.
Hvor alvorligt er det?
-Jeg ved godt at det er alvorligt, men det er svært at gøre noget ved det
-Jeg ved godt at det er alvorligt, men det er svært at gøre noget ved det
7.
Vil det være et langt eller et kort
sygdomsforløb?
-Jeg skal leve med mine sygdomme resten af livet.
-Jeg skal leve med mine sygdomme resten af livet.
8.
Hvad frygter du mest ved din sygdom?
s -Jeg frygter nok mest døden
s -Jeg frygter nok mest døden
9.
Hvilket er det værste problem i forbindelse med
din sygdom?
- At jeg ikke kan komme nogensteder på grund af kørestolen og så har de hjemmehjælpere altid så travlt at jeg føler bare at jeg er til besvær.
- At jeg ikke kan komme nogensteder på grund af kørestolen og så har de hjemmehjælpere altid så travlt at jeg føler bare at jeg er til besvær.
10. Hvilken
slags behandling mener du det kræver for at kurere sygdommen?
-Et mirakel! Jeg tror ikke at man har kunne finde noget medicin der kan kurere mig.
-Et mirakel! Jeg tror ikke at man har kunne finde noget medicin der kan kurere mig.
11. Hvad
er det vigtigste resultat du håber på at opnå ved denne behandling?
Jeg er kronisk syg så jeg vil gerne have en god tid tilbage af livet.
Det er vigtigt man som sundhedsperson tænker over:
L Listen with empathy and
understanding of the patient's perception of the problem
E Explain your perceptions of the
problem
A Acknowledge and discuss the
differences and similarities
R Recommend
treatment
N Negotiate agreement
Gurli:
Disse timer har primært omhandlet patienter med 2. etnisk
baggrund og derfor falder Gurli lidt udenfor den kategori. Dog er disse punkter
vigtige for alle patienter. Dog kan det være Gurli har en helt anden opfattelse
af sin sygdom end sundhedspersonen har – alvorligheden af sygdommen kan være en
helt anden for den ene part end for den anden.
Det spiller også ind hvilken støtte Gurli har, dog er det
positivt at der ingen sprog vanskeligheder er fra Gurlis side. Der kan dog
opstå sprogbarrierer begge veje patientàpersonale
og personale à
patient, da der efterhånden også arbejder mange i sundhedssektoren, som er af
anden oprindelse end dansk.
KULTURTEORI
Begrebet kultur defineres som værende de færdigheder, opfattelser og væremåder personer har tilegnet sig som medlemmer af samfundet.
Kultur er den komplekse helhed som består af kundskaber, trosformer, kunst , moral, jura og skikke, foruden alle de øvrige færdigheder og vaner et menneske har tilegnet sig som medlem af et samfund
Kultur er det omskiftelige meningsfællesskab som etableres og forandres, når mennesket gør noget sammen. (en kompleks dynamisk defination - hylland eriksen)
centrale kulturbegreber:
Profession:
Der er forskellige professioner, som har forskellige mål og syn på ting. Nogle har til mål at sikre patienterne en god behandling, andre har mere fokus på at sikre egen prestige og høj løn, ved at eksludere andre faggrupper og nogle fokusere på konkurrence.
d. 01.04.2016
Skrevet af Anne Mette
Problemformulering tema 3. Hvilke betydning har sociale, kulturelle og institutionelle faktorer for et patientforløb?
KULTURTEORI
Begrebet kultur defineres som værende de færdigheder, opfattelser og væremåder personer har tilegnet sig som medlemmer af samfundet.
Kultur er den komplekse helhed som består af kundskaber, trosformer, kunst , moral, jura og skikke, foruden alle de øvrige færdigheder og vaner et menneske har tilegnet sig som medlem af et samfund
◦(En kompleks statisk defination Tylor 1870)
Kultur er det omskiftelige meningsfællesskab som etableres og forandres, når mennesket gør noget sammen. (en kompleks dynamisk defination - hylland eriksen)
centrale kulturbegreber:
- Etnocentrisk: at være kulurblind og bedømme og forstå andre ud fra egen kultur og målestok
- Integration: at ville findes fælles grundlag i kultur til alle
- Assimilation: at lade andre tilpasse sig kulturen og opgive egne religiøse, politiske og kulturelle værdier mv.
- Seggretion: at adskille kulturer
- Socialisering: proces, hvorunder børn og voksne anspores og hjælpes til at udvikle de færdigheder og kulturelle normer, der er karakteristiske for det samfund eller den gruppe, personen tilhører.
Habermas om det komplekse samfund:
- System og livsverden: Systemet handler om rationalitet og effektivitet med målorienteret handlen
- Livsverdenen: handler om følelserne og livet, fællesskab og forståelse gennem kommunikation båret af dialog
- Samfundets aktuelle udfordring: Livsverdenen koloniseres af systemverdenens logikker. Dette gør det svært at fastholde omsorg som den centrale, kulturelle værdi i sygeplejen.
D. 30.03.2016
Skrevet af Line
Organisation og ledelse
LEON - Laveste effektive omkostnings niveau
Den beskriver hvordan man skal behandle borgere og
patienter, så billigt som muligt, men uden at mindske kvaliteten.
Så ofte som muligt, skal patienterne behandles hos egen læge.
Hvis problemet er større end at dette kan klares der, kan de få en henvisning til
speciallæge eller hospital.
DRG - Diagnose relaterede grupper
Her får lægerne udbetalt penge alt efter hvor mange
diagnoser de stiller. Her kan der opstå problemer så som at lægerne sætter sig
ned med alle journalerne og leder efter diagnoser for at få flere penge i
kassen.
Profession:
Der er forskellige professioner, som har forskellige mål og syn på ting. Nogle har til mål at sikre patienterne en god behandling, andre har mere fokus på at sikre egen prestige og høj løn, ved at eksludere andre faggrupper og nogle fokusere på konkurrence.
d. 01.04.2016
Skrevet af Anne Mette
Problemformulering tema 3. Hvilke betydning har sociale, kulturelle og institutionelle faktorer for et patientforløb?
🌿 Jeg inviterer dig til at udforske min blog 🌿
SvarSletHvis du brænder for urter, naturlige infusioner og den medicinske planteverden, så er du hjerteligt velkommen i mit univers: https://herbalteaman.blogspot.com/
Her finder du traditionel viden, opskrifter, botaniske fortællinger og meget mere – alt delt med kærlighed til naturen og dens hemmeligheder.
Kig forbi, læs med, kommentér og opdag styrken i det enkle!