Aaron Antonovsky
Oplevelse af sammenhæng:- Forudsigelighed (forståelse): Vi forstår, hvad der sker omkring os. Forudsigelighed skaber begribelighed – vi kan altså gennemskue og overskue tilværelsen
- Håndterbarhed: (ressourcer): Vi kan håndtere stressorer og krav. Belastningsbalance medvirker til håndterbarhed, vi har de nødvendige ressourcer.
- Meningsfuldhed (involverethed): Vi skal opleve mening i det vi skal gøre. Når vi engagerer os eller delagtiggøres så giver det mening – vi bliver motiverede.
En stærk OAS er en livsorientering, hvor man oplever livet som forståeligt, håndterbart og meningsfuldt. En stærk OAS er forbundet med personligt velværeog særligt mental sundhed. Personer med en stærk OAS er bedre til at håndtere sygdom end personer med en lav OAS. OAS udvikler sig gennem hele livet.
Skelnen mellem helbred og sundhed- betyder det at når vi oplever sammenhæng så bliver vi ikke syge?
Man må adskille sundhed og sygdom, da de hører til i hver sin dimension. ”Sygdom er hvordan man har det – sundhed er hvordan man tager det”.
Vi er vant til at knytte sundhedsbegrebet til motion, kost mm., Antonovsky efterspørger at det knyttes mere til den psykosociale sundhed fra humør- helbred.
Syg – Rask: Dikotomien, drejer sig om helbredet og knytter sig til kroppen og biologien (naturvidenskab/ forklaring). Sygdom: Hvad er dit problem? – hvor længe har du haft det sådan?
Usund- Sund: Dette hører til i det levede liv, er knyttet til glæden og lysten til at leve og følelsen til at håndtere hverdagslivet (hermeneutik/ forståelse). Sundhed: Hvad er dine mål – hvilke ressourcer kan du bruge?
Patogenetisk synsvinkel: fokus på det syge
Salutogenetisk synsvinkel: fokus på det sunde
Første flod metafor:
Her svømmer patienterne rundt i en flod og bliver hevet op af "hjælperne" som står på bredden og gider dem nye redskaber til at kunne klare de nye udfordringer i floden. (sundheds forebyggelse)
Anden flod metafor:
Denne flod betragtes som livets flod og derfor er alle nede i floden, hvor nogle let svømmer forbi alle udfordringer, mens andre skal kæmpe mere for at komme igennem. (sundhedsfremme)
Kobling til Gurli:
Det er vigtigt for at Gurli opnår livskvalitet, at hun har en OAS. Dette kan hun få, ved at fagfolkene omkring hende, går efter Aaron Anotnovskys teori, håndterbarhed, begribelighed og meningsfuldhed og dermed laver nogle faste skemaer til hende og sætter hende grundigt ind i de ting hun skal og forklare hvorfor hun skal de forskellige ting.
Skrevet af Anne Mette
Kari Martinsen
Tager
afstand fra individualistiske menneskesyn, som ligger vægt på det enkelte
menneske og dettes vækst på bekostning af fælleskabet. Hun lægger istedet vægt
på menneskeopfattelse, der bygger på relationer mellem mennesker, hvor
fælleskabet har en central plads.
Kollektivistisk
menneskesyn à fælleskabet er i centrum
KM
siger, at menneskets karaktertræk er, at dét er til for andres skyld – ikke for
sin egen skyld (1990, s. 69)
Omsorg
KM
beskriver omsorgs fænomenet, som noget der opstår ved menneskelig eksistens og
menneskeligt samspil, og som udgør grundlaget for sygepleje/vores vigtigste
ansvarsområde.
Dette
fænomen består af tre aspekter, som tilsammen danner en treenighed:
Det
relationelle kan ses som et mellemmenneskeligt forhold baseret på gensidighed
og fællesskab.: vi gør noget for en anden og tror på at de giver igen. Vi har
altid en relation givet på forhånd (per automatik). For at kunne arbejde med en
relation til en patient kan vi f.eks. sætte os ned og høre det andet menneske.
Martinsen mener, at relationen er der per automatik f.eks ved fødsel og når vi
går ind til en patient.
Det
moralske begreb
er forbundet med solidaritet og princippet om ansvar for de svage i samfundet.
Vi er moralsk forpligtet til at tage ansvar for de svage. Vi kan høre patienten
om hvilke livsytringer der mangler og hjælpe dem med at opnå livsytringerne.
Det
praktiske
begreb er sygepleje som omsorg må baseres på moralsk ansvarlig magtanvendelse,
en ”svag paternalisme”.: Hvis vi lytter til mennesket kan vi få øje på hvad vi
praktisk skal gøre for at det får det bedre. Her kan man bruge åbenhed til at
fortælle hvad det er man har fået øje på at er et problem og lytte til
patientens syn på hvad der er galt.
Livsytring
Der
findes spontane og suveræne livsytringer, som er én. Her opstår der tillid og
barmhjertighed, men når der ikke leves op til disse livsytringer opstår der
mistillid, løgn, håbløshed og ubarmhjertighed. Omsorg kendetegnes ved en etisk
appel, der udgår fra et menneske etik et andet gennem de spontane livsytringer.
Balanceret
gensidighed: Omsorg skal være ligeværdig, som alle mennesker, så alle parter
modtager og giver.
Uegennyttig
gensidighed: Her er det den ene part, som sørger for den anden uden at forvente
noget tilbage. Er en praktisk handling og er det vigtigste mål
Levevilkår
kan påvirke livsytringer. Vi kan ikke beslutte os for at få dem igen, men de
kan godt dukke op igen. Vi kan f.eks. sætte os ned og snakke med patienterne og
få dem til at beskrive hvad håbet betyder for dem. Håbet kommer ikke nødvendigvis
tilbage, men vi kan støtte mennesket når det ikke har det.
Hvad
er et fagligt skøn?
At
kunne se objektivt og sanseligt i en og samme situation. Det faglige skøn
bygger på erfaringer.
Martinsen bruger synet og hjertet som metaforer for at se patienten med et "dobbelt øje," der både forholder sig empatisk sansende og fagligt registrerende.
Martinsen bruger synet og hjertet som metaforer for at se patienten med et "dobbelt øje," der både forholder sig empatisk sansende og fagligt registrerende.
Fra et videnskabsteoretisk synspunkt kan det sansende øje
siges at rumme en fænomenologisk tilgang til patienten, hvori sygeplejersken er
til stede i relationen som person og ser patienten med "hjertets
øje," dvs. med alle sanser åbne og modtagelig for at blive rørt af
patientens livsytringer.
Heroverfor kan det registrerende øje siges at rumme en mere
hermeneutisk tilgang, hvor sygeplejersken bruger sin faglige forforståelse til
at afgrænse sit personlige udgangspunkt fra patientens og til at forholde sig
fagligt vurderende til patientens plejebehov. Ifølge Martinsen behøver
sygeplejersker begge se-måder for at få følt indsigt i og fagligt udsyn til de vigtigste
dimensioner i patientens integritet. Uden hinanden udarter de to se-måder til
forskellige slags enøjet sygepleje.
Kobling til Gurli:
Livsytringer i forhold til case:
Gurli har oplevet at miste håbet om at hun nogensinde
kommer til at kunne leve et liv uden hjælp fra sundhedspersonale. Hun oplever
håbløshed når hun skal bruge hjælp til hverdagsting og derved mister hun ifølge
Kari Martinsen sine livsytringer. Gurli har brug for at tale åbent om hvad
håbet betyder for hende, da hun føler at hun ikke kan betynge sine sønner med
sine tanker. Hun mister i samme omgang sine livsytringer ved at hun ikke kan
snakke åbent om det der tynger hende. Sygeplejersken kan i Gurlis
tilfælde få øje på disse problemstillinger med at bruge sit faglige skøn til at
kunne afhjælpe Gurlis problemer, da hun ikke nødvendigvis er selv i stand til
at få øje på problemet. Det faglige skøn bygger på erfaringer og handler om at
kunne se objektivt og sanseligt på patienten/problemet. Sygeplejersken kan
samle objektiv dat fra patienten igennem en samtale og på samme tid bruge sine
sanser til at identificere problemer.
Sygeplejersken grundlæggende ansvars områder:
I forhold til Gurli prøver vi at fremme sundhed, ved at
give hende forskellige tilbud. Så som, rygestop, madlavnings kurser/ diætist,
styrketræning med fysioterapi og derudover tilbyder Horsens sundby hende varmvands
gymnastik.
Forebyggelse af Gurlis sygdomme:
Gurli har fået en KOL- kuffert, som er med til at
forebygge yderligere forværrelser og angst anfald, og som også sørger for at hun
kan forblive derhjemme i trygge rammer og ikke behøver bruge unødvendigt tid og
ressourcer på at tage til læge.
Kari Martinsens treenighed:
Det relationelle: I forhold til Gurli, mener
vi at relationen skabes fx når plejepersonalet træder ind i hendes private
hjem, for at yde pleje. Det sker fx ved at vi har en dialog med hende og ved at
vi tager os tid til at høre og lytte på/til hende.
Det moralske: Gurlis egenomsorgs kapacitet
er kraftig nedsat og hendes viljestyrke er manglende. Vi skal som
plejepersonale gå ind og motivere Gurli til at få en mere aktiv hverdag og give
hende nye kompetencer, så hun kan klare nogle opgaver selvstændigt. Det er
dette Kari Martin ser, som vores moralske ansvar som sygeplejersker. Vi skal
lytte, støtte og imødekomme patientens livs ytringer.
Det praktiske: Hvis Gurli har et problem, er det vigtigt at snakke med hende og imødekomme hendes syn på problemerne.
Skrevet af Elisabeth
Det praktiske: Hvis Gurli har et problem, er det vigtigt at snakke med hende og imødekomme hendes syn på problemerne.
Skrevet af Elisabeth
Erwing Goffman
Goffman om stigmatisering og teatermetaforen
Stigma
Stigma betyder i oprindelig,
græsk forståelse, et tegn på kroppen, der markerer noget usædvanligt; noget
unormalt. Oprindeligt var stigma et brændemærke, der tydeliggjorde individets
abnormalitet overfor andre i fællesskabet. I dag er det ikke nødvendigvis tegne
på kroppen som markerer det unormale, det kan også være et socialt tegn, der
tydes af andre og ikke mindst bæreren selv i et bestemt fællesskab/en bestemt
kultur/et bestemt samfund. Stigma og stigmatisering er en generel del af det
sociale liv. Alle både bærer og udpeger stigma i forskellige kontekster. Det
vil altså sige, at stigmatisering og reaktion på dette er almenmenneskeligt, og
alle befinder sig på forskellige niveauer af det kontinuum, der strækker sig
fra stigmatiseret til normal – det afhænger helt af den konkrete kontekst. Stigma medfører statustab.
Stigma defineres af Goffman
(1963) som en uønsket egenskab, der ofte får en form for overstatus, som
overskygger alle personens andre egenskaber. Stigmatisering kan medføre en ofte
ubevidst diskrimination, som kan reducere den pågældende persons livschancer. Goffman
skelner i mellem 3 forskellige former for stigma
1.
Kropslig stigma (Abominations of the body). Her kunne der fx
være stomi. Kroppen viser tegn på at den har mistet en funktion eller udseende
er blevet ændret. Cancer pt som mister håret kan opleve et kropsligt stigma ved
at nu bliver de stemplet som sygdomsramt. kropslige, tydelige tegn, der
signalerer individets abnormalitet, hvilket er svært at skjule.
2.› Karaktermæssig stigma(Blemishes of individuel
character). Her har man en opførsel der ikke passer ind i den
givne kultur. karaktertræk, der er usynlige tegn, såsom eksempelvis
prostitution eller alkoholisme.
3.› Slægtsmæssige stigma(Tribal stigma). Der
er stigma omkring race, nationalitet eller religion
Goffmans teori kan beskrives
som situationel stigmateori, idet at stigmatisering er noget der finder sted i
sociale situationer, og hvordan en persons stigma påvirker måden personen
bliver behandlet på.
Miskrediteringsproces
Den diskrediterede: Handicappet er umiddelbart synligt. Der sker
en spænding i mødet med andre. Den diskrediterede føler/ved hvordan andre vil
reagere. Den diskrediterede holder øje
med de andre og kan begynde at holde sig væk for at undgå disse situationer. Fx
fede personer i tøjbutik vil potentielt opleve blikke fra personalet og føle
sig uvelkomne
Det
potentielt diskrediterede: Her er skaden ikke sket man
prøver at kontrollere de information man vidergiver. Fx med benprotese og lange
bukser.
Goffman beskriver også hvordan
stigmatiserede mennesker håndterer stigmatiseringen ”passerer” dvs. hvordan
Den diskrediterede eller potentielt diskrediterede (særligt i mødet med ”normale”)
forsøger at fremstå som personer der er værdige til at opnå samfundets respekt
og accept.
· De der forsøger ”at passere”
risikerer:
·
En vedvarende angst
·
En følelse af splittelse mellem to identiteter
·
En særlig opmærksomhed på situationer, som andre
ikke behøver.
Goffmans
Frontstage/Back stage(teatermetaforen)
Front stage
En person er front stage når denne befinder sig sammen med andre individer i samfundet end sine nærmeste, både inde og uden for hjemmets fire vægge. Når man er front stage påtager man sig den rolle, som man mener forventes af de tilstedeværende individer. Eksempelvis i klassen. Der er dog et stort spekter af forskellige roller som der kan spilles front stage. Som an individ vil man altid have et eller flere gengående træk i alle sine roller.
Back stage
I omgivelser hvor omgivelserne ikke har indflydelse på dit handlemønster. Back stage er stedet hvor mange vil sige man kan "være sig selv". I nyere tid er mange dog enige om at front stage rollerne også er en del af det at "være sig selv". Backstage er blot betegnelsen for en bestemt rolle man altid glider tilbage til, når der ikke er behov for front stage rollerne. Dette vil ofte være i hjemmet, hvor kun nærmeste familie eller venner befinder sig. Privatlivet.
En person er front stage når denne befinder sig sammen med andre individer i samfundet end sine nærmeste, både inde og uden for hjemmets fire vægge. Når man er front stage påtager man sig den rolle, som man mener forventes af de tilstedeværende individer. Eksempelvis i klassen. Der er dog et stort spekter af forskellige roller som der kan spilles front stage. Som an individ vil man altid have et eller flere gengående træk i alle sine roller.
Back stage
I omgivelser hvor omgivelserne ikke har indflydelse på dit handlemønster. Back stage er stedet hvor mange vil sige man kan "være sig selv". I nyere tid er mange dog enige om at front stage rollerne også er en del af det at "være sig selv". Backstage er blot betegnelsen for en bestemt rolle man altid glider tilbage til, når der ikke er behov for front stage rollerne. Dette vil ofte være i hjemmet, hvor kun nærmeste familie eller venner befinder sig. Privatlivet.
Kobling til Gurli:
•Set fra patientens perspektiv
Gurli er overvægtig og føler
at hun bliver stigmatiseret på grund af sin vægt og fordi at hun er crus
amputeret. Hun kan mærke at folk kigger på hende med ”elevatorblikket”. Når Gurli ryger, får hun ofte et hosteanfald
og det får hende til at mærke at hun bliver kigget på med et skævt øje. Gurli oplever stigmatisering på mange måder
og kan godt erkende at hun er diskvalificeret af samfundet.
Hun føler sig miskredideret
i det at hendes handicap er synlig og svær at skjule. Hun kan tydelig mærke
spænding i mødet med andre og føler at hun ved hvordan andre vil reagere på
hendes udseende. Hun er derfor blevet særlig opmærksom på situationer hvor der
er mange mennesker f.eks. i butikker og sociale sammenkomster og udsætter sig
helst ikke for disse situationer.
Set fra sygeplejerskens perspektiv
Når sygeplejersken møder
Gurli omkring hendes amputations forløb, bliver sygeplejersken ked af, at det
skulle komme til det her, fordi hun havde vejledt Gurli omkring håndteringen af
sin diabetes og havde håbet at hun ville følge hendes vejledning omkring
diabetes og senkomplikationer som kan opstå. Sygeplejersken stigmatiserer hende
når hun tænker at Gurli ikke vil følge plejepersonalets vejledning(non
compliance) og nu må hun undvære sit ben.
›Hvilke processer og
begreber er centrale til at beskrive stigmatisering?
Stigmatisering er en social proces hvorigennem
personers sociale identitet ødelægges som følge af omgivelsernes kategorisering
og bedømmelse .
›Hvem bestemmer, hvad
der er normalt/afvigende?Ved stigmatisering er der nogen der stempler en sådan
at man kommer til at tilhøre en gruppe som en på bunden af hierarkiet. Goffman vil mene at der er andre det stempler
en. Goffman refererer til de”normale” som dem der stigmatiserer andre og
bestemmer hvad er normalt/afvigende.
Skrevet af Iris
Pierre Bourdieu
Pierre Bourdieu er en fransk sociolog. Bourdiu lægger vægt på begrebet habitus for at forstå menneskets forskellige handlinger. Habitus er et sæt koder i vores bevidsthed, som vi træffer vores valg herefter. Et valg som er rodfæstes i de erfaringer og oplevelser, som vi gør os gennem livet. Der er her en sammenhæng mellem habitus og vores mere eller mindre bevidste valg af livsstil. De erfaringer som det enkelte indvid har fået gennem sin placering i det sociale rum, medfører en bestemt sundhedsadfærd, som påvirker menneskets opfattelse- og handlingsmønstre i forskellige situationer og som er med til at bestemme menneskets valg, fx om:
Pierre Bourdieu bruger begreberne: Felt, Kapital Habitus og Symbolsk Vold.
- Om han/hun ryger
- Drikker alkohol
- Dyrker motion
- Hans/hendes sprogbrug
- Hvad man finder rigtig og forkert
Pierre Bourdieu bruger begreberne: Felt, Kapital Habitus og Symbolsk Vold.
- Felt: Her definere Bourdieu felt som en konstellation af objektive relationer mellem forskellige positioner. De objektive relationer eksisterer uafhængigt af individets bevidsthed eller vilje, defineres dette som relationer mellem forskellige positioner. Disse positioner eksisterer objektivt igennem de bindinger der påvirker de aktører og institutioner, der udfylder positionerne. Aktører og institutioners positioner i felt afhænger individets kapital, som kan forstås som en aktørs ressourcer og kompetencer, som giver en mulighed for at udøve magt og indflydelse på feltet.
- Kapital: Begrebet kapital menes der en værdi eller ressource som individet er i besiddelse af. Gennem sin kapital har individet mulighed for at opnå indflydelse feltet og derved en magt. Kapitalerne danner grundlag for vores habitus. Ved kapital eksisterer der 3 grundformer:
- Kulturel kapital: Institutionaliseret i form af uddannelsesmæssige kvalifikationer, fx titelsamling. Inkorporeret i form ad længerevarende kropslige og mentale dispositioner, såsom smag. Objektiveret i form af malerier, monumenter, instrumenter og skrifter, og bogsamling.
- Økonomisk kapital: Penge eller andre genstande som udmiddelbart kan omsættes hertil.
- Social kapital: Ressourcer som kan mobiliseres gennem det sociale netværk.
- Habitus: Habitus kan oversættes til værdi- og normsystemer, kulturelle vaner eller holdningssystemer som den enkelte orienterer sig om. Habitus er de kropslige og kognitive strukturer som ligger til grund for individets handlinger, meninger som individets har, og de valg som det enkelte individ træffer.
- Den symbolske vold: Dette skabes gennem kommunikation mellem mennesker.
Kobling til Gurli:
Gurli har valgt at ryge, da der er noget social i at ryge, dette er Gurli habitus da det er hendes valg. Gurli har bevidst valgt i hendes livstil at ryge, få et glas vin, få noget godt at spise og ikke dyrke særlig meget motion. Gurli sociale kapital er der ikke så meget mere, da hun ikke kommer ud af huset, da hun føler sig utilpas. Dette gør hun fordi hun sveder meget og ikke kommer i bad så tit.
Skrevet af Mette
Gurli har valgt at ryge, da der er noget social i at ryge, dette er Gurli habitus da det er hendes valg. Gurli har bevidst valgt i hendes livstil at ryge, få et glas vin, få noget godt at spise og ikke dyrke særlig meget motion. Gurli sociale kapital er der ikke så meget mere, da hun ikke kommer ud af huset, da hun føler sig utilpas. Dette gør hun fordi hun sveder meget og ikke kommer i bad så tit.
Skrevet af Mette
Sir. Anthony Giddens
Samfundstyper:
Det traditionelle samfund - frem til 1850 (1870´erne)
·
Landmandens søn bliver landmand etc.
·
I det
traditionelle samfund var familien meget tæt knyttet, og man blev ikke gift af
kærlighed men med dem ens familie syntes at man passede bedst sammen med.
·
Religionen
betød rigtig meget for mennesket
Det
moderne samfund - 1850-1970´erne (tydeligt fra 1950´erne og
60´erne og frem)
·
Industrialisering> kvinden kom ud på
arbejdsmarkedet(ca.1800)
·
Her
fik de arbejde på de nye, store produktionsfabrikker, men levede under elendige
arbejds- og boligforhold, hvor hygiejnen var helt i bund
·
videnskabens
interesse steg samtidig med, at den religiøse interesse faldt. Men selvom folk
mistede interessen for Gud, betød det ikke, at det enkelte individ kom til at
stå alene.
·
Det
enkelte menneske giftede sig af kærlighed i stedet for tvang fra familiens
side, og dette stod i stor kontrast til det traditionelle samfund, hvor
forældrene valgte ens ægtefælle på baggrund af udnyttelse.
Det senmoderne samfund Fra 1970´erne/´80´erne til dags
dato
·
Det
senmoderne samfund er overgangen fra det moderne samfund til det samfund vi har
nu.
·
Giddens
tre centrale kendetegn ved det senmoderne samfund er:
·
:adskillelse af tid og rum, øget refleksivitet,
og udlejring af de sociale relationer.
·
adskillelsen af
tid og rum mener Giddens, at tiden og det fysiske rum
er blevet ophævet grundet de mange nye teknologier, vi har fået. Dvs. at hvor
det førhen tog land til at komme fra det ene sted til det andet, men med
udviklingen af transportmidlerne er det blevet nemmere at komme rundt i verden.
Det er blevet nemmere at kommunikere med hinanden. Hvor det førhen kunne tage
dage, før brevet kom til modtageren og tilbage til én selv, er det nu bare at
sende en sms, mail eller lige at tage den over Skype. Hvis der er sket en
ulykke/naturkatastrofe osv., er det bare lige at trykke på en knap på
fjernbetjeningen eller lige at gå på internettet, og så kan man få alle
informationerne at vide på meget kort tid.
·
udlejringen
af de sociale relationer mener Giddens, at den sociale opdragelse
og omsorg er rykket fra familien og hjemmet ud til de statslige institutioner.
Dvs. at sociale relationer som fx børneopdragelse ikke foregår, i så høj grad
som før, i hjemmet hos familien, nu er det vuggestuer, børnehaver og skoler,
som har overtaget denne rolle. Dette gælder også for de ældre, hvor pasningen
også foregik i hjemmet, men nu er blevet overtaget af plejehjem og sociale- og
sundhedsassistenter. Det kræver altså tillid til hinanden, og det er ifølge
Giddens afgørende for, at det senmoderne samfund ikke bryder sammen.
Udlejringen af de sociale relationer sker i bund og grund fordi, at kvinderne også er på arbejdsmarkedet, hvor det førhen i det traditionelle samfund kun primært var mændene, som gik på arbejde, mens kvinderne var hjemme og passe børnene og huset. Så når begge forældre er på arbejde, kræver det nogle til at se efter deres børn, til de selv kan tage over, når de engang kommer hjem. Samme gælder med de ældre og syge. Sygehuse og hjemmehjælpere har overtaget familiens funktion som omsorgsydere.
Udlejringen af de sociale relationer sker i bund og grund fordi, at kvinderne også er på arbejdsmarkedet, hvor det førhen i det traditionelle samfund kun primært var mændene, som gik på arbejde, mens kvinderne var hjemme og passe børnene og huset. Så når begge forældre er på arbejde, kræver det nogle til at se efter deres børn, til de selv kan tage over, når de engang kommer hjem. Samme gælder med de ældre og syge. Sygehuse og hjemmehjælpere har overtaget familiens funktion som omsorgsydere.
·
øgede
refleksivitet mener Giddens, at det enkelte individ skal
overveje og træffe sine egne valg, og ud fra disse valg at skabe sig en
identitet. Dvs. at vi selv skal skabe vores egne identitet, hvor det førhen i
det traditionelle samfund, hvor ens identitet allerede var lagt fast på
forhånd. Vi skal træffe besværlige valg, som måske vil komme til at påvirke
vores fremtid. Nogle af disse valg kunne måske være, om hvilket uddannelsesinstitution
man skulle vælge. Også her gælder det om at have tillid. Tillid til eksperter
og de informationer de kommer med, og tillid til de uddannelsesinstitution, man
nu en gang valgte at vælge, om det ville blive gode år socialt og fagligt, som
forventet.
Kobling til Gurli:
Sygeplejersken kan bruge Giddens til at
bedre forstå Gurlis baggrund. Gurli vokser op i det moderne samfund, men
oplever også generationsskift i det senmoderne samfund. Hun oplever adskillelse
af tid og rum idet at hendes børn bor langt væk, men kan stadig være i nærheden
grundet teknologien(telefon, skype , etc.). Gurli mærker en del til udlejring af sociale
relationer idet at der ikke er hendes børn der tager sig af hende i
sygdomsforløbet, men regionen og kommunen( sygehus/sosu). Når Gurli møder sundhedsvæsenet og skal
modtage forskellige ydelser derfra , vil hun gøre brug af den øgede
refleksivitet , hun har tillid til de eksperter der rådgiver hende omkring sine
sygdomme og livsstil. Den øgede refleksivitet i det moderne samfund gør at Gurli
skal selv reflektere over vejledningen og selv træffe valg herom, der kan have
betydning for hendes identitet og fremtid.
Skrevet af Iris
Skrevet af Iris
Emmanuel Levinas
Ifølge filosof Emmanuel Levinas tænkning om nærhedsetik, som
består af to nøgleord – nemlig totalitet og uendelighed. Beskriver han to vidt
forskellige måder at eksisterer på som menneske. Han mener at man i mødet med
et andet menneske, kan vælge at placere dette menneske i to kategorier. Han fortæller
om at indfange det andet menneske i sin egen horisont, og dermed sin egen
opfattelse af vedkommende. Han kalder dette at reducere den anden til ’det
samme’, forstået på den måde at det andet menneske bliver reduceret til at være
inden for de tanker, man har om vedkommende, denne form for tankegang kalder
Levinas for totalitetstænkning.
Totalitetstænkeren er en person som tror, at han omfatter alt i sin
gennemtænkning af alt væsentligt, men i realiteten, tænker han ikke alt, men
kun det som han kan opfatte inden for den horisont, hvor han selv befinder sig. Levinas mener dermed at man bliver
selvoptaget og selvtilstrækkelig.
Hvis man gør et andet menneske til et objekt for sine tanker, vil man ifølge
Levinas kunne undertrykke og beherske dette menneske. Modsætningen til
totalitet er uendelighed.
Ifølge Levinas er det uendelige det vi ikke kan begribe med tankens kraft –
ifølge Levinas skal man ikke møde den anden med en totalitetstænkning, men møde
vedkommende som noget man ikke kan få greb om. Som noget der er uendeligt
forskelligt fra en selv. Han tager derfor afstand fra enhver objektivering af
det andet menneske. Han mener at det andet menneske er det absolut forskellige
fra en selv, og skal mødes som netop dette, for at undgå at den anden, bliver
det ’samme’. I modsætning til totalitetstænkning, er man i mødet med det
uendelige åben og sigter over sig selv.
Levinas mener desuden at ansigtet er en metafor for det
uendelige. Møder vi et menneske ansigt-til-ansigt, vil vi ifølge Levinas ikke
kunne indplacere dette menneske i en totalitet.
Vi skal derfor møde andre mennesker ansigt til ansigt, hvor mennesket undgår
rubricering og systematisering. Levinas tanke er at vi i mødet med ’den andens’
ansigt, især i kraft af øjenkontakten, skaber en appel om ikke-vold. ’Den anden’ giver dig her et ansvar, ansigt
til ansigt. Dette ansvar, gør at du altid står med den andens liv i dine
hænder. Her kan relateres til at der historisk er set eksempler på dette under
henrettelser, hvor enten bødlen eller offer har haft skærmet hovedet.
Med Levinas tænkning, skal vi derfor forstå ansigtsudtrykket som noget, der
ikke kan gribes som en ting, men som henvender sig til ’mig’ ved at appellerer
til mig, og derved giver mig et ansvar, som jeg modsvare. Den direkte relation
skaber altså derfor en etisk relation, modsat fravær og distance.
Totalitetstænkeren er en person som tror, at han omfatter alt i sin gennemtænkning af alt væsentligt, men i realiteten, tænker han ikke alt, men kun det som han kan opfatte inden for den horisont, hvor han selv befinder sig. Levinas mener dermed at man bliver selvoptaget og selvtilstrækkelig.
Hvis man gør et andet menneske til et objekt for sine tanker, vil man ifølge Levinas kunne undertrykke og beherske dette menneske. Modsætningen til totalitet er uendelighed.
Ifølge Levinas er det uendelige det vi ikke kan begribe med tankens kraft – ifølge Levinas skal man ikke møde den anden med en totalitetstænkning, men møde vedkommende som noget man ikke kan få greb om. Som noget der er uendeligt forskelligt fra en selv. Han tager derfor afstand fra enhver objektivering af det andet menneske. Han mener at det andet menneske er det absolut forskellige fra en selv, og skal mødes som netop dette, for at undgå at den anden, bliver det ’samme’. I modsætning til totalitetstænkning, er man i mødet med det uendelige åben og sigter over sig selv.
Vi skal derfor møde andre mennesker ansigt til ansigt, hvor mennesket undgår rubricering og systematisering. Levinas tanke er at vi i mødet med ’den andens’ ansigt, især i kraft af øjenkontakten, skaber en appel om ikke-vold. ’Den anden’ giver dig her et ansvar, ansigt til ansigt. Dette ansvar, gør at du altid står med den andens liv i dine hænder. Her kan relateres til at der historisk er set eksempler på dette under henrettelser, hvor enten bødlen eller offer har haft skærmet hovedet.
Med Levinas tænkning, skal vi derfor forstå ansigtsudtrykket som noget, der ikke kan gribes som en ting, men som henvender sig til ’mig’ ved at appellerer til mig, og derved giver mig et ansvar, som jeg modsvare. Den direkte relation skaber altså derfor en etisk relation, modsat fravær og distance.
Kobling til Gurli:
Skrevet af Line
Skrevet af Line
Madeleine Leininger
Kulturbegreber hos Madeleine Leininger
- Kulturteoriens centrale ideer
- Generisk omsorg (Folke-omsorg) og professionel
omsorg
- Diversitet og Universelt
- Emics og Etics
- 3 mulige måder at omsorgs-handle på
Cultural care universality
Behovet for omsorg er ensartethed mellem
kulturer.
·
”All human
beings need care to survive, grow, get well, and be human. Care is a
commonality among cultures”
Cultural care diversity
Det enkelte menneske lægger vægt på behovet
for forskelle og variationer i omsorgen.
·
”Human
beings are born, raised and show differences or variabilities from
universal or common care features.
Nurses need
to discover these differences and respond to such variabilities”.
Når vi skal undersøge forskellen på kultur specifikke
fænomener, så starter vi med at forstå at:
- Emic refererer til en ”insider's” synspunkter, opfattelser og viden om egen kultur
- Ethic betyder en ”outsider's” synspunkter på kulturen - og afspejler mere den professionelles synsvinkler
Ud fra en sammenligning af disse 2 perspektiver kommer der ny viden og
der kan opstå nye spørgsmål, der må besvares.
Hvis du observerer patienten kan du aflæse vedkommendes opførsel fra et udefra-perspektiv.
Hvis du spørger patienten om noget kan du få et indtryk af indefra-perspektivet.
En
kulturelt kompetent sygeplejerske….
- spørger med medfølelse og klarhed, hver patient, hvad deres kulturelle praksisser og præferencer er.
- indarbejder så vidt muligt patientens personlige, sociale, miljømæssige og kulturelle behov/overbevisninger i plejeplanen.
- respekterer og værdsætter den kulturelle mangfoldighed, og stræber efter at øge viden og følsomhed, når der er behov for det.
3 Sygepleje-handlinger
- Vedligeholder og opretholder kulturel pleje, omsorg og sygepleje
- Tilpasser og forhandler kulturel pleje, omsorg og sygepleje
- Genskaber og rekonstruerer kulturel pleje, omsorg og sygepleje
Kobling til Gurli:
Når Gurli er indlagt inde på sygehuset, kan sygeplejersken spørge ind til Gurlis præferencer ud fra hendes kulturelle baggrund og at sygeplejersken indarbejder Gurlis sociale og kulturelle behov. Samt skal sygeplejersken respektere og værdsætte den kulturelle mangfoldighed Gurli har.
Skrevet af Mette
Talcott Parsons
4 centrale forudsætninger:
1: Sygerollen legitimere, at man fritages fra en række forpligtelser såsom at gå på arbejde.
2: Sygdom er som udgangspunkt uforskyldt og uønsket tilstand, som den syge ikke kan ansvarliggøres for.
3: Der er stor tolerance for at den syge fritages for forpligtelser, hvis "pt" underkaster sig behandling.
4: Det forventes at den syge søger professionelt hjælp.
Kobling til Gurli:
Kobling til Gurli:
Gurli passer ind alle 4 forudsætninger.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar