Vi har i dag arbejdet med den kroniske sygdom, denne tilstanden er vedvarende, og det fører til dårligere livskvalitet og/eller en tidligere død. Det er en langvarig behandling eller pleje. Ca. 30 % af befolkningen over 18 år har en kronisk sygdom og der er knap 400.000 personer som har mere end én kronisk sygdom. Den kronisk sygdom er størst hos den ældre del af befolkningen og det er oftest hos dem der er svage, uden job og de som har de hårde job.
Dagens gruppearbejde:
- Vi har diskuteret om kronisk sygdom er, hvor vi snakkede om at skal være syg over et halvt år og som er livslang ved cancer, tilbagevendende.
- Hvordan skiller det sig fra akut sygdom?
Der kan opstå senkomplikationer, f.eks. efter strålebehandling.
- Hvad har det for betydning for det enkelte individ?
Patienten skal flette den nye livsstil ind i hverdagen og man får en ny identitet.
For Gurli har det betydning for hendes diabetes, pga. hun sidder i en kørestol, hendes dypsnø, psykisk og fysisk tilstand. Der er ingen der skal bestemme over hende hvordan hun skal leve, fordi hun har levet sådan i 70 år. Gurli ikke gider at gøre noget for det.
- Hvad har det betydning for samfundet?
Gurli er en omkostning for samfundet, hun er dyr i behandling og i hjemmeplejen.
Derudover har vi i gruppen, arbejdet med en fremlæggelse på 10 min. udfra vores case, udfra en kronisk sygdom, som har udgangspunkt i et relevante forløbsprogram og kliniske retningslinjer. Vi snakkede også om sygeplejerskens opgave er i den kroniske sygdom.
Uddelte opgaver:
- Iris skriver på tirsdag.
- Vi må gerne arbejde videre med casen i weekenden og på de 2 studiedag.
- Iris skriver på tirsdag.
- Vi må gerne arbejde videre med casen i weekenden og på de 2 studiedag.
11.02.16 skrevet af Mette Vogt Thuesen
Ingen kommentarer:
Send en kommentar